You are currently viewing Szczyrbskie Jezioro (  Štrbské Pleso), Słowacja

Szczyrbskie Jezioro ( Štrbské Pleso), Słowacja

Štrbské Pleso to miejscowość położona na południowym brzegu jeziora o tej samej nazwie, w Tatrach Wysokich na Słowacji. Szczyrbskie jezioro to drugie co do wielkości jezioro po słowackiej stronie Tatr. Spędziliśmy tu z rodziną wspaniały dzień. Już sam wjazd do Srbskiego Jeziora był zachwycający. Prowadziła do niego kręta, malownicza droga z niesamowitymi widokami.

Z zaparkowaniem auta nie mieliśmy najmniejszego problemu, gdyż w miasteczku znajduje się kilka parkingów. Zatrzymaliśmy się na 2- poziomowym parkingu. Parking jest duży, stary i brzydki, ale blisko stąd do jeziora. Cena 1,30 Euro za godzinę. Całodzienne parkowanie powyżej 4 godzin kosztuje 5, 50 Euro. I to jest najbardziej ekonomiczna opcja, ponieważ jest tu tak pięknie, że nie warto przyjeżdżać na krócej.

Z parkingu wyruszyliśmy w kierunku jezior miłości „ Lakes of love”. To piękne, małe górskie jeziorka ukryte w lesie, w drodze do Szczyrbskiego Jeziora. Śliczne miejsce, spokojne. Jeziorka bardzo czyste. Nie było tu dużo ludzi, więc cudownie było w ciszy choć chwilę usiąść na ławce i nacieszyć się piękną przyrodą.

Następnie skierowaliśmy się do głównej drogi i stąd skręciliśmy w lewo w kierunku jeziora. Po chwili naszym oczom ukazało się jezioro. I w pierwszym momencie totalne rozczarowanie. Nie było żadnego ,, wow”. Zwykłe jezioro otoczone drzewami i krzewami, które podczas spaceru co chwilę zasłaniały cały widok. Wszystko chyba dlatego, że wcześniej spotkaliśmy się z porównaniem Szczyrbskiego Jeziora do naszego Morskiego Oka. Naszym zdaniem to zupełnie niepodobne miejsca. Widoki z punktu, w którym doszliśmy do jeziora nie były powalające. Owszem ładnie, ale bez szału. Naprzeciwko po drugiej stronie jeziora znajdowały się hotele i restauracje. Ścieżka spacerowa wokół jeziora była bardzo zadbana. Idąc ścieżką zauważyliśmy po prawej stronie turystów schodzących ze ścieżki i wchodzących pod górę. I to nas zaciekawiło.

Poszliśmy w tamtym kierunku. Wchodząc pod górę, widoki na Wysokie Tatry stawały się coraz piękniejsze. Wspinając się na kolejne wzniesienie naszym oczom ukazały się dwie skocznie narciarskie- duża i normalna. Jadąc do Szczyrbskiego Jeziora nic o tym nie wiedzieliśmy. Oczywiście wdrapaliśmy się na poziom progu tej mniejszej skoczni. Fantastyczne widoki. Świetnie, że tu trafiliśmy. To z pewnością bardzo popularne miejsce zimą ze względu na znajdujące się tu trasy narciarskie i wyciągi, a latem na przepiękne piesze, górskie szlaki.

W okolicy skoczni znajdował się parking, zaplecze gastronomiczne, atrakcje dla dzieci oraz kolejka linowa „Solisko Express”. To właśnie z tego miejsca, czyli z dolnej stacji Jeziora Szczyrbskiego można dojechać do wysokości 1814 m. Ogromny żal, że nie wjechaliśmy na górę. Zwyczajnie nie byliśmy przygotowani, gdyż o tym nie wiedzieliśmy. Teraz już wiemy, że Szczyrbskie Jezioro to nie tylko samo jezioro. To miejsce wypełnione różnymi atrakcjami. Jeśli planujecie wjazd kolejką, to musicie mieć ze sobą coś cieplejszego. My byliśmy tutaj, gdy panował upał ponad 30 stopni, a na górze temperatura wynosiła tylko 16 stopni. Widoki tam na górze muszą być na pewno nieziemskie.

W pobliżu tego miejsca widzieliśmy również „krzywą” więżę widokową w budowie. Ale czy wieża będzie oddana do użytku i kiedy, to czas pokaże.

Po obejrzeniu wszystkich tutejszych atrakcji wróciliśmy ponownie na ścieżkę wokół jeziora. Im dłuższy spacer, tym wspanialsze widoki zapierające dech w piersiach.

Początkowo czuliśmy się rozczarowani tym miejscem, gdyż widok na jezioro i hotele znajdujące się przy brzegu nie zachwycał, jednakże widok z drugiej strony jeziora otulonego Wysokimi Tatrami był fascynujący. Przepiękny, malowniczy krajobraz. Jezioro, las, góry. Idealna sceneria do zdjęć czy sesji ślubnych w plenerze. I taką właśnie sesję ślubną tu widzieliśmy. Magiczne miejsce. Zobaczcie sami.

Po spacerze wokół jeziora i zrobieniu pięknych zdjęć, udaliśmy się w stronę miasteczka. Niesamowicie klimatyczne miasteczko. Piękne i drogie restauracje, luksusowe hotele i apartamenty stanowią większość tutejszych zabudowań.

W okolicy dworca kolejowego i autobusowego jest także park linowy „Veverici lanovy park” oferujący trasę dla dzieci i dla dorosłych.

Przez miasteczko przebiega tzw. elektriczka- Tatrzańska Kolej Elektryczna. To wąskotorowa kolej kursująca u podnóża Słowackich Tatr Wysokich. Kolejka to na pewno świetna atrakcja turystyczna oraz łatwy i niezawodny sposób na dotarcie w góry dla tych, którzy nie posiadają własnego samochodu.

Podsumowując Szczyrbskie Jezioro to pięknie położone, malownicze górskie miasteczko. To popularny kurort turystyczny i doskonały ośrodek sportów zimowych. Warto tu przyjechać nie tylko latem, ale również zimą. To idealne miejsce na odpoczynek i relaks latem a także na spokojny spacer wokół jeziora, a zimą na szaleństwa na białym stoku.